آزمایش تیروئید

۱۴۰۲-۰۳-۲۳
غدد متعددی در بدن انسان وجود دارد که هر کدام از آنها از طریق ترشح هورمون بر روی ساز و کارهای بدن تاثیر می گذارند. اختلال در فعالیت هر کدام از این غده ها، می تواند بر روی فعالیت بسیاری از اندام های بدن تاثیر بگذارد. تیروئید یک اندام کوچک پروانهای شکل است که به صورت مسطح در گلو قرار دارد. هورمون های مترشحه از این غده میزان متابولیسم و تولید انرژی را در بدن کنترل میکنند. آزمایش تیروئید با اندازه گیری فعالیت غده از نظر میزان هورمون های ترشحی، کم کاری و پرکاری تیروئید را مشخص می کند. عملکرد طبیعی تیروئید باعث می شود تا هورمون تیروکسین (T4) بدن شما به طور شیمیایی به تری – یودوتیرین (T3)  تبدیل شود و در متابولیسم صحیح بدن نقش دارد. این سیستم در هنگام بیماری های تیروئید و یا عدم عملکرد مناسب غده تیروئید، با ایجاد ” T3 معکوس ( Reverse T3 ) “، که یک فرم غیر فعال از هورمون T3 است، میتواند انرژی را حفظ کند. آزمایش تیروئید شامل T3 معکوس، TSH، FreeT3  و   FreeT4می باشد. به طور معمول، آزمون اولیه ترجیحی برای اختلالات تیروئید، آزمون TSH است. اگر سطح TSH غیر طبیعی باشد، معمولا با آزمون FT4 پیگیری میشود. گاهی اوقات توتال T3 یا FT3 نیز انجام میشود.

در جواب آزمایش تیروئید نرمال ، دامنه طبیعی سطح TSH در بزرگسالان بین ۰.۴ mlU/L تا ۴  mlU/L است. همچنین، ممکن است نتیجه آزمایش TSH بر اساس آزمایشگاهی که خون شما در آن تجزیه و تحلیل میشود، کمی متفاوت باشد. سطح TSH در کودکان، نوزادان و زنان باردار میتواند خارج از حد طبیعی بزرگسالان باشد.
TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید): برای تست کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و جهت نظارت بر درمان اختلالات تیروئیدی
FreeT4 یا T4 (تيروکسين): برای تست کم کاری تيروئيدي و پر کاری تيروئيد و همچنین جهت نظارت بر درمان استفاده شود.
FreeT3 یا T3 کل (تری یودوترین): برای تست پرکاری تیروئید؛ و نظارت بر درمان استفاده می شود.
گاها تست T3 uptake (T3RU) برای محاسبه شاخص تیروکسین آزاد (FTI)، همراه با مقدار T4 برای بررسی تغییرات پروتئینهای خاصی که میتواند بر کل T4 تاثیر بگذارد، انجام میشود.
افرادی که سابقه خانوادگی مشکلات تیروئیدی یا سندرم خستگی مزمن دارید یا اختلالات هیپوفیزی یا سایر غدد درون ریز در آنها تشخیص داده شده است و زنانی که نزدیک دوران یائسگی خود هستند یا باردار هستند و یا اخیرا بچه دار شدهاند (از آنجائیکه سطح T3  و T4 مناسب برای رشد مغز در سالهای اولیه زندگی کودک ضروری است) حتما باید یک یا چند آزمایش موجود در پنل آزمایش تیروئید را بدهند. همچنین اگر علائمی مانند افزایش وزن غیر طبیعی، افت انرژی، خشکی پوست، احساس دائمی سرما، یبوست یا کاهش وزن ناگهانی، افزایش ضربان قلب، احساس گرما یا عرق کردن زیاد، و اسهال داشته باشید، باید نتایج آزمایش تیروئید خود را بررسی کنید.
علائم کم کاری تیروئید شامل افزایش وزن، خشکی پوست، یبوست، عدم تحمل سردی، پوست پف کرده، ریزش مو، خستگی و بی نظمی قاعدگی در زنان می باشد. و علائم و نشانههای پرکاری تیروئید نیز شامل افزایش ضربان قلب، اضطراب، کاهش وزن، مشکلات خواب، لرزش در دست، ضعف، اسهال، پف کردن اطراف چشم، خشکی، تحریک پذیری، و یا دیگر علائم چشمی است.
برای انجام آزمایش تیروئید یک نمونه خون از طریق ورید بازو جمع آوری میشود. هیچ گونه آمادگی قبلی برای آزمایش مورد نیاز نیست. بعضی از داروها میتوانند با آزمایش تیروئید تداخل ایجاد کنند. این آزمایش نیازی به ناشتایی ندارد.

نظری وجود ندارد.

اولین نظر را شما وارد کنید.