قبل از انجام چه آزمایشاتی باید ناشتا بود؟

 قبل از چه آزمایشاتی باید ناشتا بود 
Fasting Instructions for Lab Testing       

برخی از آزمایشات خون نیاز به ناشتا بودن از قبل دارد. در این موارد، پزشک به شما دستور می دهد که در ساعات منتهی به آزمایش، به جز آب، چیزی نخورید و ننوشید. ناشتایی قبل از انجام برخی آزمایشات خون برای کمک به اطمینان از صحت نتایج آزمایش مهم است. ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌هایی که همه غذاها و نوشیدنی‌ها را تشکیل می‌دهند، می‌توانند بر خوانش سطح خون تأثیر بگذارند و نتایج آزمایش شما را مختل کنند.

آزمایش‌های خونی که برای آن‌ها باید ناشتا باشید عبارتند از:

اگر فردی قبل از تست غذا خورده باشد، مقدار این چربی ها افزایش می یابد. به همین دلیل 9 تا 12 ساعت قبل از آزمایش باید غذا نخورند، تا به ارائه نتایج دقیقی از مقادیر این چربی ها در خون کمک کند.

- آبمیوه، قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی ها می توانند وارد جریان خون شما شوند و بر نتایج شما تأثیر بگذارند. علاوه بر این، ادامس جویدن، مصرف دخانیات و فعالیت های ورزشی و جنسی نیز نتایج آزمایشات را تحت تاثیر قرار می دهند. اما نوشیدن آب هیچ منعی ندارد. در واقع نوشیدن آب قبل از آزمایش خون خوب می باشد و به حفظ مایعات بیشتر در رگ‌های شما کمک می‌کند، که می‌تواند خون‌گیری را آسان‌تر کند.

- در مورد مصرف داروهای روزانه حتما با پزشکتان مشورت کنید. اغلب اوقات مصرف داروهای معمولی مشکلی ندارد، اما ممکن است لازم باشد از مصرف برخی داروها خودداری کنید، به خصوص اگر همراه با غذا مصرف شوند.

 

آزمایشاتی که بهتر است ناشتا باشیم آزمایشاتی که الزاما باید ناشتا باشیم
کدام آزمایشات به زمان بندی خاصی نیاز دارند      

Which blood tests require specific timing?


  • 1) آزمایش aPPT : از بیماران تحت درمان با هپارین بهتر است نیم ساعت تا یک ساعت قبل از دوز بعدی نمونه گیری شود.
    2) آزمایش ACTH( Plasma) : نمونه گیری در یک ساعت ثابت و طی روزهای مختلف جهت اندازه گیری های متوالی گرفته می شود. همچنین نمونه هایی که برای اثبات وجود ریتم شبانه روزی طبیعی گرفته می شوند باید بین 6:00 و 10:00 صبح و بین 21:00 شب تا 00:00 باشند. 
    3) آزمایش AFP , Estriol : زمان مناسب جهت غربالگری سندرم داون، هفته شانزده تا هجده حاملگی می باشد.
    4)   آزمایش Androstenedione: نمونه گیری از بانوان، یک هفته قبل یا بعد از عادت ماهیانه می باشد. 
    5)  آزمایش GTT : بیمار باید از 3 روز قبل مصرف غذای کافی با حداقل 150 گرم کربوهیدرات در روز داشته باشد و طی این سه روز تحرک و فعالیت انجام دهد و باید 12 ساعت قبل از انجام آزمایش ناشتا باشد. 
    6) آزمایش HbA1C : زمان ایده آل برای نمونه گیری از بیماران مبتلا به دیابت نوع A با فاصله 3 ماه می باشد. و برای نمونه گیری از مبتلایان به دیابت نوع B در هنگام تشخیص بیماری و هر 6 ماه می باشد. 
    7)    آزمایش Inhibin A : زمان نمونه گیری فقط بعد از هفته 14 حاملگی می باشد. 
    8) آزمایش Iron : زمان مناسب نمونه گیری به هنگام صبح و به صورت ناشتا می باشد. زیرا سطح آهن سرم در عصر پایین می باشد.
    9) آزمایش Lithium : انجام نمونه گیری 12 ساعت بعد از مصرف آخرین دوز دارو توسط بیمار می باشد.
    10)  آزمایش Urobilinogen (Urine) : بدلیل اینکه در طی روز در یک پیک واضح دفع می گردد، زمان مطلوب نمونه گیری عصر می باشد.



زمان بندی خاص برخی آزمایشات خون