آزمایش های خون لازم برای بررسی بیماری قلبی

۱۴۰۲-۰۳-۲۴
خون انسان نکات مهمی را در مورد سلامت قلب ارائه می دهد. سطح بالای کلسترول بد در خون هشداری برای افزایش خطر حمله قلبی محسوب می شود. همچنین برخی مواد موجود در خون می تواند به تشخیص نارسایی قلبی یا احتمال ابتلا به رسوبات چربی در عروق به پزشک کمک کند. در این مقاله به آزمایش های خون که برای تشخیص و مدیریت بیماری های قلبی مفید می باشند توضیحاتی آورده شده است.

آزمایش کلسترول

آزمایش کلسترول ، که به عنوان پانل چربی یا مشخصات چربی نیز شناخته می شود، با اندازه گیری چربی های خون می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی را نشان دهد. این آزمایش معمولاً شامل اندازه گیری موارد زیر است:

·        کلسترول کل: که مقدار کلسترول خون شما را مشخص می کند. سطح بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. در حالت نرمال ، کلسترول کل شما باید زیر 200 میلی گرم در دسی لیتر(mg/dL) یا 5.2 میلی مول در لیتر (mmol/L) باشد.

·        کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین  (LDL) : این کلسترول “کلسترول بد” نامیده می شود. کلسترول LDL زیاد در خون باعث تجمع پلاک در عروق می شود و  جریان خون را کاهش می دهد. و منجر به مشکلات عمده قلبی و عروقی می شود. سطح کلسترول LDL باید کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر (3.4 میلی مول در لیتر) باشد. سطح ایده آل برای بیماران مبتلا به دیابت یا سابقه حمله قلبی ، استنت قلب ، جراحی بای پس قلب یا سایر بیماریهای قلبی یا عروقی زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر (2.6 میلی مول در لیتر) است. برای افرادی که بیشترین خطر حمله قلبی را دارند ، سطح LDL توصیه شده زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر (1.8 میلی مول در لیتر) است.

·        کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) : این کلسترول “کلسترول خوب” نامیده می شود زیرا با کمک به انتقال کلسترول بد LDL ، شریان ها را باز نگه می دارد و منجر به جریان آزادتر خون می گردد.

برای مردان سطح کلسترول HDL باید بیش از 40 میلی گرم در دسی لیتر (1.0 میلی مول در لیتر) باشد. و برای زنان HDL  بالای 50 میلی گرم در دسی لیتر (1.3 میلی مول در لیتر) مطلوب است.

تری گلیسیرید

تری گلیسیرید نوع دیگری از چربی در خون است. سطوح بالای تری گلیسیرید نشان دهنده این مطلب است که بدن شما بیشتر از آنچه می سوزانید کالری دریافت می کند. سطوح بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. سطح تری گلیسیرید باید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر (1.7 میلی مول در لیتر) باشد.

کلسترول غیر HDL، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (غیر HDL-C) تفاوت بین کلسترول تام و کلسترول HDL است که کلسترول در ذرات لیپوپروتئین بوده و در سخت شدن عروق نقش دارند. بخش غیر HDL-C ممکن است نشانگر خطر بهتری نسبت به کلسترول تام یا کلسترول LDL باشد.

پروتئین واکنش پذیر C با حساسیت بالا

پروتئین واکنشی C (CRP)  پروتئینی است که کبد در واکنش بدن به آسیب یا عفونت ایجاد می کند و منجر به تورم در داخل بدن (التهاب) می شود. التهاب عامل اصلی تصلب شرایین شناخته شده است. آزمایشات CRP با حساسیت بالا (hs-CRP) به تعیین خطر و ردیابی بیماری قلبی قبل از بروز علائم کمک می کند. سطوح بالاتر hs-CRP با خطر بالای حمله قلبی ، سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی رابطه مستقیم دارد. سطح hs-CRP بالای 2 میلی گرم در لیتر نشان دهنده خطر بالای بیماری قلبی است.

لیپوپروتئین (a)

لیپوپروتئین (a) یا Lp (a) نوعی کلسترول LDL است. سطح Lp (a) توسط ژن های بدن هر فرد تعیین می شود و به طور کلی تحت تأثیر شیوه زندگی نیست. سطوح بالای Lp (a) در صورتی که فرد سابقه تصلب شرایین، سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس، مرگ ناگهانی یا سکته مغزی داشته باشد، می تواند نشانه افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی باشد.

سرامیدهای پلاسما

این آزمایش برای اندازه گیری سطح سرامیدها در خون کاربرد دارد. سرامیدها توسط همه سلول ها تولید می شوند و نقش مهمی در رشد ، عملکرد و در نهایت مرگ بسیاری از انواع بافت ها دارند. سرامیدها توسط لیپوپروتئین ها از طریق خون منتقل می شوند و با تصلب شرایین ارتباط دارند. سه سرامید خاص ارتباط آنها با تجمع پلاک در رگ ها و مقاومت به انسولین است که می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود. مقادیر بالای این سرامیدها در خون نشانه خطر بالای بیماری های قلبی عروقی در عرض یک تا پنج سال است.

پپتیدهای طبیعی

پپتید ناتریورتیک مغزی، که به آن پپتید ناتریورتیک نوع B (BNP)  نیز گفته می شود ، توسط قلب و عروق خونی ساخته می شود. BNP به بدن جهت دفع مایعات کمک می کند و با شل کردن رگ های خونی، سدیم را به ادرار منتقل میکند. به هنگام آسیب قلب، بدن میزان BNP زیادی را در جریان خون ترشح می کند تا بتواند فشار بر قلب را کاهش دهد. یکی از مهمترین موارد استفاده از BNP تشخیص تنگی نفس ناشی از نارسایی قلبی است. سطوح طبیعی BNP بسته به سن و جنسیت و اضافه وزن متفاوت می باشد.

تروپونین تی

تروپونین T پروتئینی است که در ماهیچه قلب یافت می شود. اندازه گیری تروپونین T به پزشکان در تشخیص حمله قلبی و تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می کند. افزایش سطح تروپونین T باعث افزایش خطر بیماری قلبی در افرادی که هیچ علائمی ندارند می گردد.

نظری وجود ندارد.

اولین نظر را شما وارد کنید.