آزمایش های بررسی عملکرد کلیه

۱۴۰۲-۰۳-۲۳
پنل کلیه، پنل رنال یا تست های بررسی عملکرد کلیه، مجموعه آزمایش هایی است که برای ارزیابی عملکرد کلیه انجام می شوند. دو آزمایش رایج برای بررسی سلامت کلیه ، ACR (آزمایش ادرار) و GFR (آزمایش خون) است. این آزمایش ها سطوح مواد مختلف از جمله مواد معدنی (فسفر، کلسیم)، مواد دفعی کلیه (اوره، کراتینین)، الکترولیت ها (سدیم، پتاسیم، کلرید، بی کربنات)، پروتئین (آلبومین) و گلوکز (قند) را در خون اندازه گیری می کند تا سلامت فعلی کلیه ها تعیین شود.

بررسی ادرار ۲۴ ساعته، آنالیز ادرار، کشت ادرار، بررسی میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) نیز یکی دیگر از قسمت های بررسی عملکرد کلیه است.

عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، چاقی، کلسترول بالا، یا سابقه خانوادگی بیماری کلیوی، احتمال اختلال کلیه را در فرد افزایش می دهد. اگر فردی این عوامل خطر یا همان ریسک فاکتورها را داشته باشد، باید آزمایش های بررسی عملکرد کلیه را انجام دهد. همچنین اگر فردی علائم و نشانه های بیماری ها و اختلالات کلیه را داشته باشد، آزمایش عملکرد کلیه برای او درخواست می شود. در بسیاری موارد بیماری های کلیه علائم و نشانه های خاصی ندارد و زمانی فرد دچار علائم می شود که کلیه در خطر جدی است. بسیاری از بیماری های کلیه در یک آزمایش روتین چکاپ خون و ادرار مشخص می شوند.

نشانه های و علائم زیر  می توانند هشدار دهنده بیماری و اختلال در کلیه می باشند:

·        پف یا ورم، به خصوص اطراف چشمها و یا در صورت، ورم مچ پا، شکم، ران یا قوزک پا

·        ادراری که حالت کف مانند دارد، رنگ قهوه ای یا قرمز در ادرار (وجود خون)

·        کاهش در مقدار ادرار

·        مشکلات در زمان دفع ادرار، مانند احساس سوزش و یا تخلیه غیر عادی در طول ادرار، یا تغییر در دفعات ادرار، به خصوص در شب

·        درد در نزدیکی کلیه

·        فشار خون بالا

نظری وجود ندارد.

اولین نظر را شما وارد کنید.