برای تشخیص علت ریزش مو چه آزمایشاتی لازم است؟

۱۴۰۲-۰۳-۲۳
یکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از خانمها و آقایان به آن دچار می شوند، ریزش مو است. معمولا علت ریزش مو وراثت یا اختلالات هورمونی است. در مورد خانمها معمولا علت ریزش مو تغییرات بدن در شرایط مختلف از جمله تغییرات هورمونی است. در رابطه با آقایان نیز معمولا طاسی با الگوی مردانه که یک اختلال ارثی است، باعث بروز این مشکل می شود. چکاپ برای ریزش مو شامل آزمایشهایی برای بررسی کم خونی، اختلالات هورمونی و کمبود ویتامین می شود. این آزمایشها به تشخیص زود هنگام ریزش مو کمک می کنند.

معرفی آزمایش های تشخیصی در چکاپ برای ریزش مو:

1)      شمارش کامل سلول های خونی

در این آزمایش کلیه سلولهای خونی شامل گلبولهای سفید، گلبولهای قرمز و پلاکتها بررسی می شوند. این تست، آزمایش خون جامع است و وضعیت کلی بدن را نشان می دهد. بیماریهایی مانند کم خونی و لوسمی با انجام این آزمایش تشخیص داده می شوند.

2)      چکاپ عملکرد تیروئید و هیپوفیز

اختلال در عملکرد تیروئید می تواند روی ریزش مو تاثیر داشته باشد. بیماریهایی مانند پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید باعث می شوند، هورمونهای مربوط به متابولیسم بدن بیش از حد یا کمتر از حد معمول ترشح شوند. به همین دلیل یکی از مواردی که در چکاپ برای ریزش مو باید بررسی شود، آزمایش تیروئید است.

3)      ارزیابی هموگلوبین خون

هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول قرمز وظیفه حمل اکسیژن به سمت اندامها و انتقال دیاکسیدکربن به ریه ها را برعهده دارد. اگر در آزمایش خون، میزان هموگلوبین پایین باشد، نشاندهنده کاهش گلبول قرمز و کمخونی است. محدوده طبیعی هموگلوبین برای آقایان بین ۱۳٫۲ تا ۱۶٫۶ گرم در دسی لیتر بوده و برای خانمها ۱۱٫۶ تا ۱۵ گرم در دسی لیتر است. سطح پایین هموگلوبین و کمخونی می تواند نشانه کمبود آهن، کمبود ویتامین B12، کمبود فولات، خونریزی، برخی سرطانها (مانند سرطان خون)، بیماری کلیوی، بیماری کبد، کم کاری تیروئید یا تالاسمی باشد.

4)      بررسی ذخیره آهن بدن

یکی از دلایل ریزش مو می تواند کمبود آهن در خون باشد. به همین دلیل در چکاپ برای ریزش مو، این فاکتور باید بررسی شود. برای بررسی کمبود خون آزمایش فریتین انجام می شود. فریتین پروتئینی است که آهن را ذخیره می کند. معمولا سطح این پروتئین در افرادی که دچار کم خونی هستند، خانمها در دوران پریود و گیاهخواران پایین است.

5)      آزمایش ویتامین D و B12

طبق تحقیقات انجام شده کمبود این دو ویتامین نیز می تواند در سلامت پوست و مو موثر باشد. به همین دلیل ممکن است پزشک در آزمایش این دو فاکتور را نیز لحاظ کند. اگر شخص دچار کمبود ویتامین باشد، لازم است روزانه مکمل مصرف کند.

6)      بررسی اختلالات هورمونی

در خانمها یکی از مواردی که باعث ریزش مو و نازکی موها می شود، عدم تعادل و اختلالات هورمونی است. در این حالت سطح آندروژن بیش از حد بالا میرود. این مشکل مربوط به دستهای از هورمونها است که تستوسترون نیز شامل آن می شود. افزایش بیش از حد آندروژن علاوه بر نازکی تار مو باعث بروز علائمی مانند رشد مو زائد در صورت، سینه و شکم، پریود نامنظم و آکنه می شود. با استفاده از آزمایش هورمونی میتوان افزایش سطح آندروژن را تشخیص داد. عدم تعادل تستوسترون در خانمها می تواند نشانه بیماری سندروم تخمدان پلیکیستیک هم باشد. این سندروم می تواند دلیل ریزش مو باشد.

نتیجه تستوسترون طبیعی در افراد ۱۹ تا ۴۹ سال ۸ تا ۴۸ نانوگرم در دسی لیتر بوده و در افراد بالای ۵۰ سال باید ۲ تا ۴۱ نانوگرم در دسی لیتر باشد.

7)      بررسی هورمون جنسی مردانه

هورمون تستوسترون هورمون جنسی اصلی در مردان است. اگر آزمایش تستوسترون نتواند علائم را توضیح دهد، آزمایش دیگری به نام SHBG تجویز می شود. SHBG پروتئینی است که توسط کبد ساخته شده و به هورمونهای جنسی زنان و مردان متصل می شود. این پروتئین به سه نوع هورمون جنسی در زنان و مردان متصل می شود. اما بیشتر برای بررسی تستوسترون در آزمایش آن را تجویز می کنند.
معمولا این آزمایش برای مردان در زمانی که سطح تستوسترون پایین است، تجویز می شود. اما در خانمها بالعکس بوده و زمانی که سطح تستوسترون بالا است، آن را تجویز می کنند. در مردان این مشکل باعث مشکل در نعوظ و باروری می شود. اما در خانمها می تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد.

ادامه مطلب