HPV یا زگیل تناسلی چیست ؟

۱۴۰۱-۰۶-۲۷
مخفف عبارت Human Papilloma Virus است که به معنای ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس که یک ویروسDNA دو رشته ای است،۳۰ تا ۴۰ گونه متفاوت دارد که هرکدام میتوانند عوارض یا علائم گوناگونی داشته باشند. ویروس HPV به طور معمول از طریق تماس جنسی منتقل می شوند و ناحیه آنوژنیتال را آلوده می کنند.

 بطور کلی این ویروسها به دو گروه زیر تقسیم میشوند: 
 1) ویروسهای HPV عامل زگیل 
2) ویروسهای HPV عامل سرطان
 همچنین ویروسها به دو دسته کمخطر و پرخطر نیز تقسیمبندی میشوند. برخی از انواع زگیل تناسلی میتواند زمینه ساز ابتلا به سرطان یا سایر بیمارها شود. این ویروس تقریبا مسئول تمامی موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان است. میزان ابتلای زنان به این بیماری بسیار بیشتر از مردان است . 

 نتیجه آزمایش HPV ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری را نشان میدهد. روشهای اصلی و مدرن برای تشخیص ویروس HPV و عفونت حاصل از آن عبارتند از: 
1) آزمایش کولپوسکوپی و اسید استیک
 2) نمونه برداری یا بیوپسی
 3) آزمایش 
 DNA
  4) 
نمونه برداری از سلول های دهانه رحم (پاپ اسمیر) 
در روش کولپوسکوپی که بصورت سرپایی و توسط پزشکان متخصص و با استفاده از لنز بزرگنمایی ویژه و کولپوسکوپ انجام می شود، دهانه رحم و واژن مورد معاینه قرار می گیرد. معمولا در صورت نیاز برای تشخیص بهتر از اسید استیک استفاده میشود. 
در آزمایش اسید استیک، ضایعاتی که مشکوک هستند با اسید استیک خیس میشوند. اسید استیک طی ۵ تا ۱۰ دقیقه باعث بروز علائمی میشود که ابتلای فرد به زگیل تناسلی را مشخص می کند. اگر ضایعات پس از قرار گرفتن در معرض گاز مرطوب شده با اسید استیک ، سفید رنگ شوند نشانه زگیل تناسلی می باشند. از این روش برای مردان، تشخیص زگیل تناسلی در دهانه رحم و لابیا استفاده میشود.
 کولپوسکوپی امکان نمونه برداری از بافتی که غیرطبیعی دیده شده است را فراهم می آورد. در واقع، نمونه برداری از نواحی مشکوک قسمت مهمی از کولپوسکوپی است، زیرا درمان بستگی به شدت ناهنجاری در نمونه بیوپسی دارد. اگر نتایج بیوپسی مرحله پیش از سرطان (دیسپلازی) یا سرطان را نشان دهد، درمان توصیه می شود. بیوپسی برش دار هنگامی توصیه می شود که ظاهر کولپوسکوپی نشان دهنده ناهنجاری درجه بالا باشد. این روش هم برای مردان و هم برای زنان قابل انجام است.
 روش معمول و پیشرفته برای تشخیص ویروسHPV ، ترکیبی شدن اسیدهای نوکلئیک ویروسی است. دو تکنیک اصلی در این روش عبارتند از:
 ارزیابی جذب Hybrid Capture 2 (hc2): حساسیت و دقت آن تقریباً قابل مقایسه با روشهای تشخیص مبتنی بر PCR است. از مزایای این آزمون استفاده نسبتاً ساده و قابلیت تکرار خوب نتایج است که این تست را به بهترین روش استاندارد تشخیص HPV تبدیل میکند.
 واکنش زنجیره ای پلیمراز PCR: یک تست با هدف مشخص کردن توالی و شدت ناهنجاری HPV در نمونه های بیولوژیکی است.
 نمونه برداری از سلول های دهانه رحم یک تست غربالگری است که سلولها را از دهانه رحم جمعآوری میکند تا هر گونه ناهنجاری یا سرطان در آن ناحیه مورد بررسی قرار گیرد. آزمایش HPV را میتوان با استفاده از همان نمونه تست پاپ انجام داد تا وجود ویروس HPV مشخص گردد. انجام همزمان تست پاپ اسمیر و تست HPV که به آن co-testing میگویند، روشی کارآمد برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی در زنان بالای ۳۰ سال می باشد. در بسیاری از افرادی که به ویروس HPV مبتلا هستند، آزمایش پاپ اسمیر کاملا طبیعی است؛ بنابراین غربالگری تنها راهی است که میتواند افراد را از وجود یا عدم وجود ویروس مطمئن کند.
ویروس HPV چگونه منتقل می گردد؟
اصلی ترین روش انتقال این ویروس از طریق روابط جنسی می باشد. استفاده از کاندوم میتواند از انتقال نوعی از این ویروس جلوگیری کند با این حال کاندوم به دلیل این که تمام پوست دستگاه تناسلی را پوشش نمیدهد، نمیتواند به طور کامل خطر انتقال را از بین ببرد. این ویروس حتی با یک بار تماس جنسی نیز میتواند انتقال یابد. خطر آلودگی به ویروس HPV حدودا ٪۲۵-۱۵ با هر تماس جنسی است. بیشتر افرادی که مبتلا به ویروس HPV می شوند از آلودگی خود بی خبرند و هیچ نشانه ای از آلودگی ندارند. هر مرد یا زنی که رابطه جنسی دارد می تواند این ویروس را به دیگران هم منتقل کند. افراد می توانند آلوده به ویروس HPV باشند حتی اگر در گذشته از نظر جنسی فعال بوده اند. سرایت این ویروس از طریق غیر جنسی همانند بوسیدن، تماس دستها و استخر و ... ثابت نشده است. آلودگی در هر دو جنس شایع است اما در مردان مشکلات جدی ایجاد نمی کند. اکثر مردان مبتلا به HPV نشانه های بیماری خاص و مشکلات ناشی از HPV را نشان نمی دهند.
 علائم عفونت با ويروس HPV چيست؟
 ویروس HPV بندرت علامت ایجاد می کند، ولی بسته به نوع HPV که بیمار به آن مبتلا شده است، علائم متفاوتی از خود نشان می دهد. HPV کم خطر میتواند باعث بروز زگیل در اطراف مقعد یا ناحیه تناسلی و دهان، عفونت در بدن و بروز زگیل در سایر نقاط بدن از جمله دستها و پاها شود. این زگیلها معمولا باعث سرطان نمیشوند اما در صورت بیتوجهی میتوانند به نوع پرخطر تبدیل شده و عوارض جدیتری به همراه داشته باشند. این دسته از زگیلهای تناسلی یا خودبهخود محود شده یا پزشک با یک عمل سرپایی زگیلها را میسوزاند. HPV پر خطر موجب عفونت شدید، سرطان دهان و دهانه رحم، سایر بیماریهای جنسی می گردد. خونریزی نامنظم، خونریزی به دنبال تماس جنسی، درد هنگام رابطه جنسی، درد در ناحیه لگن، و ترشحات غیرنرمال مداوم می تواند از نشانه های ابتلا به بیماری باشد و باید بطور منظم مورد بررسی قرار بگیرد.
 سرطان دهانه رحم (سرویکس) چیست و چگونه ویروس HPV سرطان سرویکس ایجاد می کند؟
 سرطان دهانه رحم بیماری وراثتی نیست و این سرطان بعلت آلودگی با ویروس HPV ایجاد می شود. سرویکس قسمت پائینی رحم است که به واژن متصل میشود. سرطان سرویکس در صورتیکه زود تشخیص داده شود قابل پیشگیری و درمان است. سرطان سرویکس اغلب تا پیشرفت نکند علائمی نشان نمی دهد، بنابراین انجام آزمایشات دوره ای قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود اهمیت زیادی دارد.
انواع پر خطر ویروس HPVمی تواند سلولهای سرویکس و اطراف سرویکس را آلوده کنند و باعث غیر نرمال شدن سلول ها شوند. اگر ویروس توسط سیستم ایمنی از بین برود، سلولهای سرویکس به وضع عادی و نرمال بر می گردند اما اگر ویروس در سلولها برای مدت طولانی باقی بماند در آن صورت سلولهای نرمال را می تواند به سلولهای سرطانی تبدیل کند که از طریق آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می شوند.



 راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV چیست؟
1) داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فولات مانند آووکادو، نخود، آب پرتقال و غیره
 2) استفاده از واکسن HPV 
3) انجام دوره ای آزمایش HPV همراه با آزمایش پاپ اسمیر
 4) استفاده از کاندوم به هنگام تماس جنسی
 5) داشتن يک شريک جنسی
 6) عدم برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به این ویروس
 همچنین برای جلوگیری از گسترش زگیلها به سایر نقاط بدن، زگیل را دستکاری نکنید و پس از دست زدن به زگیل، حتما دست خود را بشویید، از درمانهای خودسرانه خانگی یا سنتی خودداری کنید.


 چه کسانی باید آزمایش HPV را انجام دهند؟

زگیل تناسلی در هر سنی میتواند افراد را درگیر کند. اما رایجترین سن انجام آزمایش برای افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال است که کمک زیادی به تشخیص زود هنگام سرطانهای مختلف خواهد کرد.
1) زنان ۳۰ سال و بالاتر به همراه آزمایش پاپ اسمیر
 2) زنان بین ۲۰ و ۳۰ سال در صورتیکه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر آنها نرمال نباشد.
3) آزمایش HPV در سنین زیر ۲۰ سال توصیه نمی شود مگر در موارد خاص مانند داشتن شرکای جنسی
 با توجه به وجود انواع مختلفی از ویروسHPV، علائم متفاوتی از این بیماری هم وجود دارد. بهتر است با دیدن علائم زیر برای انجام آزمایش زگیل تناسلی به پزشک متخصص زنان یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید:
o درد در هنگام رابطه جنسی
 o درد در ناحیه لگن و رحم
o ترشحات غیرمعمولی واژن
 o خونریزی غیرعادی
o بروز عارضههای بدون خارش و قرمزی
 o وجود خون در ادرار o خونریزی پس از رابطه جنسی
 o احساس وجود توده در واژن

نظری وجود ندارد.

اولین نظر را شما وارد کنید.