زگیل تناسلی مردان، علت، علائم و درمان

۱۴۰۲-۰۳-۲۴

زگیل تناسلی از جمله شایع ترین بیماری های عفونی و مقاربتی است که در اثر تماس مستقیم با فرد آلوده و خصوصاً از طریق آمیزش به سایرین سرایت پیدا می کند. شدت انتقال این بیماری به قدری زیاد است که با اولین تماس جنسی از بدن فرد آلوده به بدن دیگری منتقل می گردد، این ویروس تا مدتی طولانی ممکن است بدون ایجاد نشانه ای در بدن فرد مبتلا وجود داشته باشد. در اثر ابتلا به این بیماری معمولا زائده هایی در نواحی آلت تناسلی و مقعد بوجود می آید. عامل ایجاد این بیماری یک نوع ویروس است که به پاپیلومای انسانی موسوم است. احتمال ابتلا به این بیماری در رده سنی جوانان فعال از نظر جنسی و بین ۱۲ تا ۳۵ سال نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر است. برخی زائده های پوستی ایجاد شده در اثر زگیل تناسلی دردناک بوده و با خارش همراه می باشند. در برخی مواقع نیز این زائده ها به قدری کوچک هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

زگیل تناسلی در مردان می تواند در ناحیه ی مقعد، روی کشاله ی ران، بر روی کیسه بیضه و یا بر روی آلت تناسلی مردانه رشد کرده و تکثیر یابد. رشد این بیماری میتواند سطحی یا بالارونده باشد و به شکل تکی یا متعدد، در اندازه های کوچک و یا بزرگ بر روی بدن گسترش یابد. ویروس پاپیلومای انسانی که عامل به وجود آمدن زگیل تناسلی است، بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف دارد که هر تیپ موجب ایجاد زگیل در سطح مختلفی از بدن می شود.

راه های انتقال زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در مردان از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوستی از فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می شود. روابط مقعدی، دهانی و اشتراک وسایل جنسی نیز از دیگر روش های انتقال زگیل تناسلی در مردان شناخته شده است. لازم به ذکر است که حتی استفاده از کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی نیز به طور کامل نمی تواند آلت تناسلی را پوشش دهد و امکان تماس پوستی همچنان وجود دارد. استفاده مشترک از حوله، لباس، توالت، آغوش گرفتن و بوسیدن فرد بیمار موجب انتقال این بیماری نمی گردد.

ظاهر و علائم زگیل تناسلی در مردان

برآمدگیهای کوچک و پراکنده ای که باعث تغییر رنگ بر روی پوست شده و آن را کمی تیره تر کرده باشند.

مجموعه ای از برآمدگیها که شباهت زیادی به گل کلم داشته باشند.

ظاهر شدن گوشت اضافه در ناحیه تناسلی که می تواند به شکل سطحی یا عمودی رشد کرده و نرم یا زبر باشد.

انواع مختلف زگیل تناسلی در مردان

زگیل های تناسلی در مردان شامل زگیل آلت تناسلی، زگیل دهانی، زگیل بیضه، زگیل مجرای ادراری و زگیل مقعدی می باشد. علاوه بر این، زگیل ها بسته به شکل ظاهری آن ها به چند دسته زگیل کاکل دار، زگیل گل کلمی، زگیل نوک تیز، زگیل پاپیلاری، زگیل نامنظم و زگیل قارچ مانند تقسیم بندی می شوند.

نشانه های وجود زگیل تناسلی در مردان

ویروس پاپیلومای انسانی هنگام ورود به بدن آقایان علائم خاصی از خود نشان نمی دهد و  حدود سه ماه در دوره خاموشی به سر می برد، با این حال زگیل تناسلی در مردان، اولین علامت ابتلا به این ویروس شناخته شده است. بروز زائده هایی سفت و گوشتی در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد آقایان به شکل خوشه ای یا تک تک و با رنگ هایی به رنگ پوست یا تیره تر می تواند نماینگر ابتلای فرد به ویروس زگیل تناسلی باشد. در صورتی که فرد رابطه جنسی دهانی داشته باشد، این زگیل ها در اطراف دهان، لب و گلوی او نیز قابل مشاهده است. زگیلها همراه با درد، سوزش و خارش و در برخی موارد دارای ترشح هستند. در صورت تشکیل این زگیل ها در مجاری ادرار علائمی از قبیل درد و خونریزی و انسداد مجاری ادرار نمایان می گردد.

       

روش های تشخیص زگیل تناسلی در مردان

معمولا مردان بیشتر به عنوان حامل ویروس HPV شناخته می شوند، بنابراین غربالگری و انجام آزمایش HPV برای مردان نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتقال این ویروس دارد. آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی (روش مولکولی)، با توجه به اینکه حساسیت و دقت بسیار بالایی دارد و می تواند ابتلای بیمار به این ویروس را به طور قطعی تشخیص دهد، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع آزمایش خون از بافت نمونه برداری می شود و در حقیقت نوعی آزمایش ژنتیکی است.

نمونه برداری معمولا از مناطق زیر انجام میشود:

·        سطح آلت تناسلی

·        حفره هشتی یا حفره پوستی نزدیک به سر آلت

·        ختنه گاه

·        مایع منی

·        ترشحات مجاری ادراری

·        ادرار

·        مقعد و کانال آن

·        بیضه و کیسه بیضه

رایج ترین نقاط برای نمونه برداری، سطح آلت، ترشحات مجاری و مایع منی است.

نمونه برداری تست HPV در مردان

بیمار در روز انجام آزمایش نباید آلت تناسلی خود را بشوید و از دو روز قبل از انجام آزمایش نباید تماس جنسی داشته باشد. نمونه برداری در مطب و تحت نظر پزشک متخصص انجام می شود. پزشک با استفاده از سوابهای استاندارد نمونه هایی از پوست و سلولهای مشکوک را برداشته و برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستد. انجام دو آزمایش نمونه گیری منی و سطح آلت نتیجه قطعی و مطمئن از ابتلا یا عدم ابتلا به زگیل تناسلی را تعیین می کند؛ بنابراین هر دو نمونه برداری توسط پزشک معمولا انجام می گیرد.

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

1)     استفاده از واکسن HPV

2)     انجام دوره ای آزمایش HPV

3)     استفاده از کاندوم به هنگام تماس جنسی

4)     داشتن يک شريک جنسی

راه های درمان زگیل تناسلی

بسیاری از زگیلهای تناسلی خودبخود درمان می شوند. هدف از درمان، از بین بردن زگیلها و علائم قابل مشاهده آن است. چندین راه مختلف برای درمان این بیماری شناخته شده است:

درمان به وسیله ی پودوفيلوتوكسين (Podophyllotoxin): پودوفيلوتوكسين ماده ای است که برای درمان زگیلهای قابل رویت بر روی پوست استفاده می شود.

استفاده از کرم ایمی کیمود (کرم آلدرا): این کرم با استفاده بسیار ساده  برای درمان زگیلهای قابل مشاهده و اطراف مقعد استفاده میشود.

 

کریوتراپی (Cryotherapy) : در این روش زگیلهای تناسلی به کمک نیتروژن مایع فریز می شوند.

اسید تری کلرواسید  (TCA): اسید تری کلرو اسید ترکیبی شیمیایی است که برای از بین بردن زگیلهای پوستی استفاده می شود.

 لیزر درمانی : این روش بسیار گران و هزینه بر است و تحت نظر فرد آموزش دیده متخصص باید انجام گیرد.

                       

نظری وجود ندارد.

اولین نظر را شما وارد کنید.